Zienswijze: fietsverbinding Sondervick-Bossebaan

De gemeente heeft op maandag 12 mei de plannen getoond voor de fietsverbinding van onze wijk naar het centrum. We hebben de reacties van bewoners in onze wijk verzameld en deze samengevoegd in een algemene zienswijze vanuit het Wijkplatform Zilverackers. We zullen deze zienswijze over een paar dagen indienen bij de gemeente. Tot die tijd kunnen alle bewoners nog aanmerkingen aan ons doorgeven per e-mail. Lees de hele tekst hieronder.

Het Wijkplatform Zilverackers heeft deelgenomen aan de werkgroep voor het ontwerp van de fietsverbinding van onze wijk Zilverackers naar het centrum van Veldhoven. Wij zijn in gesprek geweest met bewoners uit onze wijk en hebben hen de gelegenheid geboden hun zienswijze met ons te delen. Deze zienswijze vormt een samenvatting van de belangrijkste punten die hieruit naar voren zijn gekomen.

We zijn verheugd te zien dat dit ontwerp een zeer comfortabele route oplevert voor fietsers. Het voorgestelde ontwerp toont een volledig geasfalteerde route vanaf de nieuwe rotonde aan de Sondervick tot aan het fietspad op de Bossebaan. Op de volledige route krijgen fietsers voorrang op al het overige verkeer. De lastige knik bij de overgang van Saturnus naar Sitterlaan is opgelost.

De route achten wij redelijk veilig. De afsluiting voor autoverkeer (doodlopende weg) op de Saturnus is volgens ons de meest veilige oplossing om kruisend verkeer te voorkomen. De verhoogde kruisingen op de Sitterlaan, in combinatie met voorrang voor fietsers en het versmallen van de rijbaan, zullen ertoe leiden dat automobilisten hun snelheid minderen en beter letten op fietsers. Hoewel het gebied wordt aangeduid als fietsstraat, zou een vrijliggend fietspad een veiligere optie zijn. Deze optie is echter niet uitgewerkt. Wij merken ook op dat de term “fietsstraat” geen juridische status heeft.

Het fietsverkeer op de Sondervick (tussen de nieuwe rotonde en de Roskam) zal te maken krijgen met enkele onduidelijke situaties, doordat zich daar drie oversteken dicht bij elkaar bevinden en fietsers aan beide zijden van de weg kunnen fietsen richting het zuiden. Hierdoor kan het voorkomen dat fietsers in vergelijkbare situaties verschillende routes kiezen, wat verwarring kan veroorzaken voor het autoverkeer. Daarnaast zou een directe aansluiting van Saturnus op de Roskam een waardevolle toevoeging zijn aan de verbinding van en naar Zilverackers. Hoewel duidelijk is dat dit in een later stadium wordt aangepakt, vinden wij het onwenselijk hier nog jaren mee te wachten. Wij pleiten ervoor de volledige verbinding tussen de Roskam en de Saturnus nu al aan te pakken.

Wat kan er beter?

  1. Opstelplek bij kruising Saturnus/Sondervick:
    Nabij de tekst “Opstelplek overstekend verkeer nader uit te werken” verwachten wij – ook in de tijdelijke situatie – een volwaardige opstelplek voor overstekende fietsers. Een schets is als voorbeeld opgenomen in de bijlage.
  2. Doortrekken van het tweebaansfietspad tussen Saturnus en Roskam:
    Dit zou voor alle fietsers duidelijkheid scheppen. Het fietspad aan de overzijde van de Sondervick zou in dat geval volledig kunnen verdwijnen. Dit sluit aan bij de beoogde eindoplossing voor de renovatie van de Sondervick. Een tijdelijke variant met dezelfde verkeerstroom als de uiteindelijke oplossing zou werkbaar moeten zijn.
  3. Overwegen van een verkeerslicht:
    Een verkeerslicht kan bijdragen aan een veilige oversteek van de Sondervick.
  4. Verminderen van de knikken in de Saturnus:
    De twee scherpe bochten op deze route zouden beter minder scherp kunnen worden vormgegeven. Mogelijk betreft de tekening slechts een impressie en kan dit in de praktijk eenvoudiger en comfortabeler worden ingericht voor fietsers. De huidige situatie is getoond in de bijlage.
  5. Heroverweging fietsstraat:
    Overweeg of een fietsstraat de meest logische oplossing is. Wij stellen voor om een alternatief concept uit te werken met een vrijliggend fietspad langs de Sitterlaan, eventueel deels gebruikmakend van de groenstrook. Het huidige ontwerp bevat veel verkeersborden en voorrangstekens, wat onrustig overkomt. Bovendien kunnen de vele uitritten aan de Sitterlaan nog steeds onveilige situaties opleveren, die naar onze mening niet passen bij de ambitie en uitstraling van een hoogwaardige fietsstraat.
  6. Wegbreedte Sitterlaan:
    De geplande breedte van 4,20 meter is smaller dan de gangbare minimale breedte. Na overleg met de VSV blijkt dit een verkeersremmend effect te hebben. Wij verzoeken de gemeente om een officiële toelichting of deze breedte voldoende veiligheid biedt voor fietsers. Wij merken op dat de Sitterlaan een smallere straat wordt dan de huidige Saturnus die smal aanvoelt.

Tot slot

Uit reacties van bewoners uit Zilverackers blijkt dat er nog steeds behoefte is aan het heroverwegen van de route door park Vogelzang. Wij realiseren ons dat deze zienswijze gebaseerd is op het ontwerp zoals dat nu voorligt. Toch willen wij benadrukken dat de door ons aangedragen verbeterpunten volledig worden opgelost in de alternatieve route door het park. Bovendien is deze route directer, kostenefficiënter en draagt zij bij aan een verhoogde sociale veiligheid in het park gedurende de avond en nacht. Belangrijk is ook dat deze variant destijds al de voorkeur had van de politie, de VSV en de Fietsersbond.

Afbeelding Punt 1: Voorbeeld voor opstelplek bij kruising Saturnus/Sondervick
Afbeelding Punt 4: Verminderen van de knikken in de Saturnus

6 gedachten over “Zienswijze: fietsverbinding Sondervick-Bossebaan”

  1. Jan scholten

    De bewoners van de sitterlaan zijn overwegend tegen deze route! Men fietst niet vanuit de bossebaan naar de sitterlaan maar rechtdoor t park in.
    Door t park is logischer en ruim 2 miljoen goedkoper. Belachelijke keuze.

  2. Hans Zegers

    onderstaand een aantal redenen waarom het fietspad beter door Vogelzang zou moeten.
    – de route door het park is 2 miljoen euro goedkoper lees ik in een van bovenstaande reacties, dit is nagenoeg gelijk aan financieel tekort van de gemeente (zie raadsvergadering van 15 mei jl.
    – aanpassingen in Sondervick vinden pas over enkele jaren plaats bij een totale herinrichting van Sondervick (ook dit was een opmerking tijdens de raadsvergadering op 15 mei jl. bij het agendapunt een voetpad naast het fietspad Antwerpsebaan – Heerbaaan
    – bezwaren van omwonenden in dit geval De Sitterlaan/Saturnus versus bewoners ‘t Look zijn er altijd, de kernvraag hier moet zijn wat geeft de grootste veiligheid
    – oversteken bij de nieuwe rotonde lijkt mij de meest veilige plek en misschien ook wel goedkoper
    – onpartijdige instanties zoals politie, VSV en de fietsersbond geven om veiligheidsredenen (sociale veiligheid en verkeersveiligheid) duidelijk de voorkeur aan een fietspad door Vogelzang
    Gezien deze redenen blijft er volgens mij maar 1 optie over en dat is EEN FIETSPAD DOOR PARK VOGELZANG.

  3. Nanda Verduijn

    Een fietspad door het park is niet alleen goedkoper voor de gemeente Veldhoven, maar ook veiliger voor de bewoners het voorkomt schades aan de geparkeerde auto’s die veroorzaakt kan worden door fietsers/scooters die er langs rijden.

    Waarschijnlijk nemen de bewoners (zonder oprit) deze schades voorlief, zodat de rust in wandelpark behouden kan worden.

  4. Mee eens, fietspad door het park; goedkoper, efficiënter en veiliger.
    Is t mogelijk dat iemand van het wijkplatform een handtekeningactie opzet?
    Groetjes Janny wonende aan de Sitterlaan

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven